Rowerowy Wrocław - po mieście na dwóch kółkach

Coraz cieplejsze, wiosenne dni wyzwalają w nas nowe pokłady energii i chęć do spożytkowania jej aktywnie. Jednym ze sposobów, by wpisać sport do naszej codzienności bez większej fatygi jest zamiana samochodu na rower, przemieszczając się do pracy i nie tylko. Wrocław sprzyja tej zmianie za sprawą gęstej sieci ścieżek rowerowych i wielu udogodnieniom, dzięki którym przemierzanie miasta na dwóch kółkach jest łatwe i przyjemne.

Rowerowy Wrocław – po mieście na dwóch kółkach

Wrocławskie trasy rowerowe liczą obecnie co najmniej 250 km długości – liczbę trudno szacować co do kilometra, ponieważ co roku ulega ona zwiększeniu. W weekendy wzmożony ruch panuje na trasach biegnących wzdłuż Odry, które przy pięknej pogodzie zamieniają się w prawdziwe autostrady rowerowe. Ich popularności sprzyja moda na nadrzecze beach bary, do których najłatwiej dotrzeć właśnie na dwóch kółkach.  Wiosną i latem rowerzyści opanowują również miejskie parki, zwłaszcza przyjazne jednośladom Południowy, Wschodni oraz Brochowski z urokliwym (choć nieprzyjaznym rowerom) grabowym labiryntem. Wytyczono nawet specjalną trasę śladami wrocławskim parków, która liczy w sumie 32 kilometry.

Szlakiem Odry we Wrocławiu

Fani jednośladów mają do dyspozycji również klasyczne trasy turystyczne ciągnące się przez wiele zakątków miasta i pozwalające odkryć jego różne oblicza. Szczególnie warta polecenia jest licząca 57 kilometrów Trasa Twierdzy Wrocław, pozwalająca zwiedzić aż 30 militarnych obiektów historycznych znajdujących się w mieście. Podążając ich szlakiem można odkrywać miasto z kompletnie nieznanej strony, a identyfikację zabytków i ich historię przybliżyć może mapa militarnych obiektów Wrocławia, stworzona i udostępniona przez miasto.  Ściśle związana z najważniejszą tutejszą rzeką jest trasa zwana Pętlą Odrzańską. Liczy 28 km i pozwala przemierzyć ścieżki biegnące wzdłuż Odry, przecięte girlandami mostów. Typowo rekreacyjna jest z kolei Pętla Wielkiej Wyspy, będąca świetnym punktem wyjścia jednego z najbardziej urokliwych i zacisznych zakątków Wrocławia, czyli Bartoszowic i Sępolna. Większość trasy stanowią zalesione wały wzdłuż Odry, ale warto odbić i pokręcić się po tutejszych uliczkach lub parku Szczytnickim i zaplanować przystanek przy Hali Stulecia lub Parku Japońskim.

Zwiedzanie na dwóch kółkach Wrocławia

A skoro mowa o atrakcjach turystycznych, te wrocławskie również warto poznawać na dwóch kółkach. Służy temu trasa o nazwie „Od gotyku po modernizm – na prawym brzegu Odry” wzdłuż której znalazło się mnóstwo kluczowych dla Wrocławia obiektów, współczesnych i zabytkowych. Adekwatnie do jej charakteru, zaczyna się i kończy przy Muzeum Narodowym, skąd prowadzi w stronę Placu Grunwaldzkiego i wspomnianej Hali Stulecia, mijając Stadion Olimpijski i Park Szczytnicki, by następnie zatoczyć pętle i zawrócić w kierunku centrum i Ostrowa Tumskiego, skąd wzdłuż nadodrzańskich bulwarów prowadzi z powrotem pod imponujący gmach Muzeum. To świetna propozycja dla wszystkich, którzy lubią poznawać miasto z perspektywy roweru.

Mapa w dłoń

Planując rowerowe wycieczki po stolicy Dolnego Śląska warto zaopatrzyć się w rowerową mapę Wrocławia, która jest systematycznie uaktualniania i uzupełniana o nowe trasy, Jest dostępna za darmo w kilku księgarniach w mieście, a wszyscy chętni mogą również pobrać ją w formie PDF i wydrukować na własną rękę. Co istotne, na mapie zaznaczone zostały tzw. strefy spokojnego ruchu do 30 km/h, które uznaje się za najbezpieczniejsze dla rowerzystów – przemierzając miasto warto poruszać się właśnie nimi, zwłaszcza gdy rowerem przemieszczamy się na co dzień, na przykład do pracy. Kolejnym praktycznym oznaczeniem na mapie są kontrapasy, czyli pasy rowerowe wyznaczone na drogach jednokierunkowych, umożliwiające rowerzystom poruszanie się pod prąd. W przestrzeni miejskiej natrafić można także na jezdnie, na których możliwy jest kontra ruch, czyli rowerowy ruch pod prąd bez wyznaczonego pasa. O tej możliwości informują znaki poziome i pionowe – mapa także podpowiada ich usytuowanie.

Rower własny lub miejski we Wrocławiu

Wrocław, jak wiele miast w Polsce, ma również system rowerów miejskich, które można wypożyczać. Z roku na rok stacji WRM (Wrocławskiego Roweru Miejskiego) przybywa – w tym sezonie na 220 z nich dostępnych będzie ponad 2000 jednośladów. Dzięki mapie można sprawdzić, które z nich posiadają terminal umożliwiający szybkę rejestrację, złożenie reklamacji lub dopompowanie opon. Pierwsze 20 minut jazdy jest darmowe, za kolejne 40 trzeba zapłacić 2 złote, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę – 4 złote. Dzięki tej usłudze każdy mieszkaniec i turysta może poruszać się po Wrocławiu szybko, tanio i ekologicznie.