Wrocław jako miasto położone nad rzeką ma również wiele mostów. Wśród nich znajdują się również mosty zabytkowe, które wyróżniają się szczególnymi walorami historycznymi i technicznymi i są świadectwami epok, w których powstały.
Stolica Dolnego Śląska położona jest nad wieloma rzekami, a także innymi ciekami, które wspólnie tworzą tak zwany Wrocławski Węzeł Wodny. Najważniejsza rzeka to Odra, która przez miasto przepływa licznymi kanałami i korytami. Także dzisiaj możemy oglądać i korzystać we Wrocławiu z mostów, które mają zabytkową wartość. Wybudowane były one głównie w XIX i XX wieku, ale znajdziemy również przykłady starszej architektury.
Mosty we Wrocławiu wpisane do rejestru zabytków wraz z ich rokiem budowy:
- Most Grunwaldzki – budowany w latach 1908-1910
- Most Mieszczański – nazywany także starym lub północnym wybudowany w 1876 roku
- Most Młyński – nazywany mostem południowym, wybudowany w 1885 roku
- Most Młyński – określany także jako północny, wybudowany w 1885 roku
- Most Oławski – znajduje się nad rzeką Oława, wybudowany w latach 1882-1883
- Most Osobowicki południowy – budowalny w latach 1895-1897
- Most Osobowicki północny – budowalny w latach 1895-1897
- Most Piaskowy – wybudowany w roku 1861
- Most Pomorski południowy – budowany w latach 1904-1905
- Most Pomorski środkowy – budowalny w latach trzydziestych XX wieku
- Most Pomorski północny – budowany w latach 1928-1930
- Most Sikorskiego – wybudowany w 1875 roku
- Most Trzebnicki południowy – budowlany na przełomie XIX i XX wieku
- Most Trzebnicki północny – zbudowany w latach 1892-1897, następnie w latach 1904-1905 zastąpiony innym
- Most Tumski – zbudowany w 1889 roku
- Most Zwierzyniecki – zbudowany w latach 1895-1897
- Most Burzowy – znajduje się przy Kanale Miejskim, nazywany też wrotami powodziowymi, budowany w latach 1895-1898
- Most Oławski – obecnie pozostał tylko fragment znajdujący się przy Bramie Oławskiej, wybudowany na przełomie XV i XVI wieku
Wiele z powyższych mostów znajduje się w miejscach dawnych przepraw mostowych, dlatego zastąpiły one starsze konstrukcje. Przykładem jest tutaj Most Zwierzyniecki, który w przeszłości miał postać drewnianą.